Dag 22 - Det här upprör mig

Det är väl en hel del som upprör mig men för att inte skriva ett 2 mil långt inlägg så får det bli det som jag verkligen inte kan rå för. Folk rackar ner på personer som är sjukskrivna eller arbetslösa och kallar dom lata istället för att lyssna på varför folk är sjukskrivna och inte kan jobba. Det finns flera exempel på det i skräckartiklar i tidningarna, dom blir överkörda och läggs till i högen med folk som faktiskt vill vara hemma och leva på bidrag, LÅNGT ifrån alla är såna, jag är en av dessa som spyr på den dåliga ekonomin jag har, inte fan vill jag hellre leva så här än att hitta ett jobb med riktig lön. Jag är ensamstående, utan hemmavarande barn, är över 29 och är då inte berättigad till bostadsbidrag tex. Det är så jävla lätt för folk att sätta alla arbetslösa och sjukskrivna i samma fack, LATA!

Jag har tre arbetshinder som gör att jag inte kan jobba med vad som helst och tack och lov är jag med i SIUS som hjälper just oss med arbetshinder, det är ett enormt stöd och mycket att utreda innan vi kan ta ett jobb som vi verkligen klarar av. Jag har tex förslitningar i hela ryggen och får inte lyfta mer än 5 kilo, det är inte mycket men lyfter jag tyngre så får jag fan för det också. Jag kan inte stå för länge för då får jag fan för det.

Jag har Ulcerös Colit (tjocktarmsinflammation) som gör att min mage gör uppror i för stressande situationer och jag måste hela tiden vara i närheten av en toalett, denna sjukdom har jag levt med sen jag var 16 år då det kom utan förvarning efter skolan i 9an, jag var på väg hem, hade bruna levis (tack och lov för det modet) och jag gjorde på mig, det var tunnare än vatten, gick inte att hejda. Det tog ett halvår innan jag fick diagonosen och den kommer jag leva med resten av mitt liv.

Jag är hörselskadad, jag hör ungefär 40 % på båda öronen men har hörapparat i höger, utan den hör jag inte mycket och folk får skrika. Visst hör jag med hörapparaten men blir det för bullrigt så kan det försämras. Dom 2 åren jag jobbade på "stora fabriken" på Electrolux fick jag mer hörselnedsättning, det får inte vara för stimmigt för då blir jag bara stressad och folk måste i stort sett vara mitt framför mig för att jag ska höra vad dom säger om det är för rörigt omkring mig. Det är jobbigt och jag blir fruktansvärt trött i huvudet av alla ljud som tas in och jag måste ju koncentrera mig som fan och det är också jobbigt.

Så please, sätt inte alla arbetslösa och sjukskrivna i samma fack, det finns massor som verkligen vill jobba men inte kan, så tänk er för innan ni yttrar er. Kanske till våren är inte jag en av dessa, jag ska ut på praktik som ska leda till ett jobb, tack vare SIUS!

Att få en riktig lön, ja det räcker med att få 2-3000 mer i månaden så skulle jag känna mig rik och slippa oroa mig för att jag kanske inte kan betala alla räkningar den här månaden heller, jo det gör jag men att känna oro varje månad kan göra en ännu sjukare. Så håll tummarna för att jag slipper fastna i facket där folk anser mig vara lat!



Kommentarer
Postat av: Joakim

Min diabetes kommer tyvärr aldrig att försvinna.. Jag har typ 1 och mitt inslunin funkar inte alls..



Du tänkte nog på typ 2, då kan man bli av med det om man tränar och sköter sig riktigt braaa

2010-12-22 @ 12:51:51
URL: http://nyheter24.se/blogg/diabetesmannen
Postat av: simone

Så jäkla trist att det ofta är så, människor placerar arbetslösa och sjukskrivna i samma fack. Fick smaka på det själv när jag gick in i väggen, fick slutenvård och sedan ligga hemma depprimerad. Det var en jävligt tuff period.. så jag kan bara inbilla mig vad du får stå ut med!



..Och förreten - tack för dina fina ord :)

2010-12-22 @ 14:03:04
URL: http://fattybom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback