Har haft Ulecerös Kolit i 25 år

Jag har tidigare berättat om att jag fick Ulcerös Kolit när jag var 16 år, utan förvarning. Jag gick i ett antal månader med det, först utan att säga till min familj att jag hade dagliga diarrér flera gånger om dagen sen upptäckte min pappa att det var nåt som inte stod rätt till. Jag fick tid på sjukhuset, på den tiden hade dom en slags flaska med lavemang som dom sprutade upp därbak på plats. Idag ska man dricka 4 liter lavemang (det är så jävla vidrigt äckligt) kvällen före. 2 dl var 5e minut, det tar ett antal timmar men det är nödvändigt, det måste vara helt rent i tarmen när undersökningen ska göras och man vara fastande tills den görs.

Nu läser jag att det har fördubblats med Ulcerös Kolitpatienter på 50 år. När jag gick i skolan så kände jag inte av nån stress direkt. Idag så har våra ungdomar väldigt höga krav på sig själva i skolan och även lärarna, det tar på magen. Jag vet hur min mage reagerar på stress, oro, nervositet osv. Den reagerar genom att göra ont och jag får diarrér direkt. Läkaren sa till mig att aldrig börja med kaffe och det gjorde jag inte. Min mage reagerar också på stekt, stark och för fet mat. Man får tänka sig för vad man äter helt enkelt.

Alla kanske inte reagerar på samma sätt men jag måste äta tabletter dagligen för att det inte ska skita sig alldeles.

Avföring ska inte ha blod i sig, är det det, sök hjälp direkt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback