Riktig julgran inne?

Visst är ni nöjda när ni burit in er gröna gran med väldoftande arom? Har ni tänkt att sitta i soffan och glo på denna fina gran i lugn och ro och tro att ni nu är ensamma i rummet? Glöm det, det följer med massa kryp och insekter med granen, vad sägs om en klotspindel? Googla på det får ni se vad det är. Det följer även med en insekt som lägger ägg i andra insekter och vips så har ni flera av dom. Njuter ni fortfarande?

Jag slutade med gran år 1999 när jag skaffade min första katt, jag hittade den i toppen på granen som kattunge och sen låg både gran, katt och alla trasiga kulor på golvet. JAG njuter.





Kommentarer
Postat av: Plutten

Vi har inte gran. Med tanke på att vi inte får plats med en:P Men nästa år ska vi ha gran, och då ska den vara i PLAST!

2010-12-22 @ 20:47:07
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Josefin

Intressant anledning till att ha plastgran istället för levande. Vanligtvis brukar det vara av allergi, ekonomi eller praktiska skäl. Jag har aldrig hittat en enda insekt inne som verkar ha kommit från granen. Kanske stannar alla insekter kvar i granen för det är där dom trivs bäst eller så sover dom för att det är mitt i vintern där ute där granen kom ifrån?



God Jul!

2010-12-22 @ 23:11:48
URL: http://josefinsblogg.wordpress.com
Postat av: Gealach

Vi har köpt plastgran, det är för övrigt första gången vi har någon gran, har inte haft plats tidigare, men nu har vi gjort i ordning så att vi kan ha den på balkongen.

Jag vill inte ha vanlig gran dels med tanke på insekter, och dels för att jag inte vill sopa barr.

2010-12-23 @ 08:50:09
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Anette

Bra skrivet Sune ! Jag har inte haft gran på

säkert 20 år. Men jag tycker att träd, buskar

o s v hör naturen till. Vi ska inte komma där

och tro att vi är Universums högsta skapelse-

bara en liten sketen myra,som bara förstör,

och vem har sagt att vi har rätt att ge

oss ut och hugga ner det som lever? Och

sedan när det inte duger, medans de så

sakta men säkert visar att de sakta men säkert

dör genom att barra, och vi svär ve och för-

bannelse för att de s k r ä p a r ner,ja,då

slänger vi den stackars granen på soptipppen.

I bästa fall. Eller så smyger vi ut i gryningen-

när vi tror att ingen ser oss-och ställer den

bakom knuten - det är bara det att tusen par

ögon ser vad vi gör. Det vi tror att ingen

vet (liksom vid otrohet), det vet ALLA.

Eller så gömmer vi resten i något skrymsel i

källaren. Men det är som den som går i en laby-

rint. Det är bara att följa barren från dörren

och till den kraken som sakta men säkert dör i

brist på vatten och längtan tillbaka till skogen.

Så att hugga ner en levande gran från naturen,

där de hör hemma -det är för mig en förbannelse.

Om jag så får tusen svar om att jag är en idiot

så jag står jag ändå för mina åsikter¨om att det

är fel. Människans idiotiska fåfänga, det är vad

det är !

God Jul kära vänner !

2010-12-23 @ 14:04:55
Postat av: Sune...the girl

Sv: DU skrev ju bra, man kommer till insikt, vi har just huggit ner insekternas bo och den där insekten som syns i klippet dör också för det är i skogen han hittar sin föda. En tankeställare verkligen. God Jul på dig vännen min. Kram!

2010-12-23 @ 14:09:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback