Hur gammal och skröplig får man vara för att få behålla sitt körkort?

Jag var med om något lite ja vad ska jag säga, lite olustigt faktiskt. Jag var på väg till centrum i det fina vädret. Utanför ett konditori var det en äldre herre runt 80 skulle jag tro som hade parkerat sin bil. Han stod lite lutad mot bilen och ville ha hjälp med att öppna bakluckan. Han kunde inte öppna den själv och han kunde knappt gå. Jag öppnade luckan och där låg det en rullator som jag erbjöd mig att ta ur åt honom, jag kollade så att den var stadig och han flyttade sig inte förrän rullatorn var precis i händerna på honom. Jag gick över gatan där min dotter hade parkerat. Jag följde honom med blicken när han stapplade iväg. Det gick sakta sakta och folk fick hjälpa honom att öppna en dörr in i en affär. Direkt tänkte jag, hur snabb är hans reaktionsförmåga om det skulle hända nåt i trafiken om han inte kunde röra benen normalt? Han måste väl ändå vara en rejäl trafikfara? Han verkade inte kunna se så där jättebra heller. Jag blev uppriktigt orolig för både honom och hans medtrafikanter när jag såg honom. Måste det hända en olycka innan han får sitt körkort indraget eller vem bestämmer när han inte får köra längre? Skulle han hinna bromsa i tid om det gick nån över vägen i det här väglaget och kanske med solen blänkande i snö och is? Jag vill inte tänka på vad som kan hända. Nog för att man råkat ut för gamlingar som kör så sakta att jag lätt kan GÅ om bilen eller dom som kör rakt ut i gatan utan att blinka eller se sig för. Det är till 80 % äldre som jag har sett. Detta var första gången som jag såg hur en gammal människa bete sig utanför bilen. Vad tycker ni? Var går gränsen för vart körkortet ska stoppas?


Kommentarer
Postat av: Jonna

Gränsen går väl vid hans tillstånd? Jag tror att gubbens körkort skulle bli indragen fortare än han kan säga sex laxar i en lax ask...

2010-02-12 @ 02:03:57
URL: http://daqueen.webblogg.se/
Postat av: Doris/doje

Ja, ibland blir vi rent perplexa på mitt jobb när vi hör att patienter som vi behövt hjälpa med ALLT har kört upp igen och KLARAT DET !!! Vi pratar ofta om att vi inte skulle vilja möta dem i trafiken ...

Sköt om dig och dina busungar !

Kramar, Doris

2010-02-12 @ 02:40:54
URL: http://blogg.passagen.se/doje/
Postat av: Hillevi

Vet att det är kontroveriellt och att man måste tycka att bara för att man är många år så är man likadan som när man är 20. Meeen, det är ju så att reationsförmåga mm blir sämre när man blir äldre, tex balans och syn börjar försämras redan vid 40. Så jag tycker nog att efter 70 kan man börja ha kontroller. Manligheten verkar sitta i körkortet för många. För det är väl framför allt män?

2010-02-12 @ 08:37:10
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback