Sömn

När jag var yngre hade jag inga som helst problem med sömnen. Jag somnade på 2 röda, vaknade efter 8-10 timmar och var jätteutvilad, jag sov aldrig på dan och det var full fart och var inte trött förrän jag skulle gå och lägga mig på kvällen som oftast blev runt 21-22. Inga bekymmer, inga tankar som snurrade i huvudet.

Dagens ungdomar däremot har problem med sin sömn, det är massor som tar sömntabletter för att kunna somna eller också går dom omkring som zombies. En av tio ungdomar tar tabletter för att sova.

Vad kan man göra åt det då? Det bästa är ju att varva ner innan man kryper ner eller läs en bok, kanske en skettrist bok som verkligen gör att du bara somnar.

Jag lyssnar ofta på ljudböcker och gäller det att kunna somna så blir det en ljudbok där uppläsaren har så fruktansvärt tråkig röst så den blir sövande. Dricka ett glas mjölk funkar för en del dock inte på mig.

Några få verkar ta till alkohol men det kanske inte är det ultimata om man ska upp till jobbet tidigt, vem vill lukta sprit liksom.

Samhället verkar ha stor press på våra ungdomar idag eller också är det att dom pressar sig själva när det gäller skolarbete.



Kommentarer
Postat av: Plutten

Jag har sömnsvårigheter till o från, men jag vet ju var de kommer ifrån också. Alla mina hjärspöken från ätstörningarna osv. Men som sagt, det är inte alltid. Bara vissa perioder.

2010-10-31 @ 15:13:04
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Jess

Beror på åldern ;) lovar

2010-10-31 @ 15:46:50
URL: http://finest.se/Jess666
Postat av: simone

sv: Hahaha, var bara tvungen att visa fredrik ;D du fick ett stort Tack! :D

2010-10-31 @ 16:34:21
URL: http://fattybom.se
Postat av: Karin

Jag är så glad att jag inte är ung idag, för visst har de mer press på sig. ( En del pressar sig såklart själva också, men det krävs mer av alla nuförtiden.)

Hela samhället snurrar ju på i 180 och min dottter tror jag faktiskt är lite utbränd.

Hon har hoppat av gymnasiet, som hoon kämpade idiothårt för att komma in på. ( Hon ville gå en linje med hög intagningspoäng, så hon pluggade som en tok för att jobba upp betygen.)

Hon är liksom helt däckad, och gör nu praktik istället för att gå i skolan. Men är ständigt trött trots att hon inte behöver pluggga, eller gå upp så där toktidigt på morgonen som sina kompisar här i byn.

Sen ska de ju vara så jävla snygga, och balla, och trevliga också såklart. ( Men det är ju i och för sig inget nytt bland tonåringar förstås... - För det skulle ju vi också. ;) )

2010-10-31 @ 19:17:32
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback