Text tack!

Jag har aldrig vart med om en Big Brothersäsong med så många skåningar i. Jag borde vara van efter att ha varit sambo i flera år med en skåning men han pratade inte så bred skånska i och för sig men när det är så många som har svårt att höra vad skåningar säger så borde tv 11 för fan texta! Det gör att man tappar orken och lusten att fortsätta titta.

Jag som hörselskadad får stora problem när det är flera stycken som pratar samtidigt och sen skåningar på det. Det är jobbigt! Tv 11, TEXT TACK!



Kommentarer
Postat av: Martina (Tävling pågång)

Eller så får du driva kampanj för att rösta ut alla skåningarna!

2011-02-27 @ 22:34:31
URL: http://ytterligare.blogspot.com
Postat av: ellen

Jag är så himla trött på 'hatet' mot Skåningar. Så himla trött. Om man ska hålla på och texta Skånska kan man likväl texta tex Norrländska, det är lika svårförstått för ovana öron som Skånska. Detta gäller alla dialekter. Det är så enerverande att hela tiden höra att ens dialekt är grötig och osvensk och allt vad det kan vara.



Vad är det som är så fel på Skåningar, Martina?

2011-03-01 @ 05:36:50
URL: http://bombombom.webblogg.se/
Postat av: Anette2

För den som inte är van så kan skånskan vara

svår. Jag har en mailvän från Ystad och under

våra samtal är det oerhört mycket skratt och flams.

Och när hon skrattar som mest så förstår jag ingen-

ting. Det är inget elakt utan det är bara så att

den utbredda skånskan kan vara mycket svår att

förstå om man inte är van.

Men alla får väl en känga på ett eller annat sätt.

Som infödd östgöte så brukar ju byfånen prata en

mycket utbredd Kisa-dialekt eller från något annat

ställe där östgötskan är utbredd. Och då skäms man

för sin egen dialekt. "Jisses, pratar jag så där"

och så drar man ned mössan framför hela ansiktet.

Så vissa dialekter är svåra att förstå, eller ännu

värre blir totalt utskrattade. Som östgötskan.

Så jag tycker nog att det är värre att bli utskrattad än att det är svårt att förstå.

Norrländskan tycker jag dock är oerhört vacker,

de "sjunger" ju. Så en käresta från Norrland skulle

jag då inte säga nej till i första taget.

Så det är bara att njuta av våra olika dialekter

och acceptera att det är som det är....:)

2011-03-03 @ 12:17:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback