Livmoder från mor

Transplantationer har ju gjorts i ett antal år av olika organ. Nåt som bara gjorts en enda gång i världen förut är att ge bort en livmoder.

År 2000 i Saudarabien fick en kvinna en livmoder men den slutade att fungera efter 3 månader eftersom den inte hade kopplats ordentligt.

Eva 56 år kan nu vara världens första kvinna att donera sin livmoder och hon ska göra det till sin egen dotter Sara 25 år som föddes helt utan. Hon fick veta som 16-åring att hon ingen hade och alltid haft sorg att inte kunna få egna biologiska barn i framtiden. Nu kan det kanske bli verklighet.

Ett internationellt forskarteam på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg planerar att göra världens första livmodertransplantation mellan mor och dotter. Dom har tidigare gjort detta på råttor, får och apor och nu kanske även på människor om det går vägen.

Om det lyckas och om Sara blir mamma om några år återstår att se. Jag säger bara, lycka till med livmodertransplantationen!





Kommentarer
Postat av: Martina

Jag tyckte mammans kommentar på presskonferensen var så bra...

Hon sa ungefär att jag tänker inte använda den mer och hon vill ha en så jag ser inga problem i det.

2011-06-15 @ 22:26:04
URL: http://ytterligare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback