Bajsmage

Som jag tidigare har skrivit i nåt annat jävla inlägg nånstans så har jag Ulcerös Kolit=Tjocktarmsinflammation. Fick det som 16åring som bröt ut när jag var på väg hem från skolan i 9an. Kan säga såhär, TUR att bruna byxor var inne i mitten på 80-talet!

Förut (6.45, reds anm) när jag skulle gå till jobbet så satte den igång. Jag vet när det är på gång. Det svider, det bubblar och tjoooosan, fort av med byxor och..japp. Kan bli sittande ett tag tills kallsvettningarna har lagt sig och smärtorna i magen har gått över. När det är som värst så är det tunnare än vatten, går inte att hålla sig.

Förr så fick jag göra  Endoskopi en gång om året och blev kallad. Nu har den nya regeringen bestämt att vi som haft Ulcerös Kolit i några år får vänta. Dom nya patienterna har förtur. Jag har pratat med en sköterska och alla säger att det är förjävligt. Det är ju vi gamla patienter som har större risk att utveckla något annat. Vi har större risk att få magcancer tex. Men jag ska ringa och begära att få en undersökning, måste kolla så att det står rätt till därinne. Att magen satte igång nu har nog med att allt jag vart med om i helgen släppte. Att stressa inombords är det sämsta tänkbara för den här sjukdomen.

När jag fick den då som 16åring så sa läkaren till min pappa att det var för att jag stressade, kan vara så i skolan, pressen är stor på eleverna osv. Vadå pressen är stor? Jag gjorde ju fan inte läxor, läste inte inför prov och ja, ett under att lärarna inte ringde hem för jag var ju inte så ofta där! Men jodå, inre stress var det. Kan också ha att göra med att man äter fel. Vadå fel? Jag fick lagad mat varje dag och jag var en av dom i skolan som kunde sitta en hel matrast och äta! Näe, jag åt väl inte så där jättemycket men jag åt sakta. Fick tidigt inpräntat i huvudet att man ska njuta av maten, tugga maten minst 511 gånger. Ja då fick man sitta där då, tugga tills det var flytande eller nåt. Jag vet fortfarande inte hur jag kunde ha varit stressad inombords. Innan jag fick min diagnos och tabletter för det så räckte det med att jag hade 4 meter till toaletten men ändå inte hann. Nån som har panikskitit i snön nån gång? Det har jaaaag! Nöden har verkligen ingen lag när det gäller sånt här. Man måste hela tiden ha koll på vart toaletterna är så man snabbt kan ta sig dit. Har oftast en 5a i fickan ifall jag måste rusa till en toalett som kostar när jag är på stan.

Mina tabletter är snart slut så jag måste ringa min läkare idag och få nya och ligga i för att få en undersökning. Det här är inte en undersökning som man vanligtvis längtar efter precis. Kvällen före ska man intaga 4 liter lavemang. 2dl var 5e minut. Japp man ska dricka skiten numera! Det får inte ens vara kallt utan ljummet, det är så det vänder sig i magen efter en halvliter! En gång när jag gjorde den där undersökningen så låg jag med röven bar och hela kroppen full med morfin när en sköterska frågade om det fick komma in några läkarstudenter och vara med. Jag var så omtöcknad att jag bara kunde nicka. Dörren öppnades och in kommer 7 (!) ungdomar och där låg jag då med röven i vädret och skulle visa upp mig när jag fick en slang med en kamera på där solen aldrig skiner!
Jag tror inte nån av dom där ungdomarna läste till tarmdoktor sen. Alla sitter la på psyket efter den där traumatiska upplevelsen!

Kommentarer
Postat av: C

Besvärligt det där.. :/ Jag har lite problem med laktos jag.. Samma lika om jag får i mig det. Då är det brått till toan. :(

2009-06-01 @ 12:00:13
Postat av: Nina

Ajaj, det verkar vara ganska vanligt att ha problem med magen. Tur vi börjat prata mer "om sånt" nuförtiden, många lider ju i tysthet osv.



2009-06-01 @ 15:14:32
URL: http://www.thecritics.se
Postat av: Vigdis

Ojdå =( Stackars dig....

Jag har en vän som har liknande problem och som gör en utredning nu, eftersom de misstänker Ulcerös Kolit eller Crohns.

Hoppas du har haft en ok dag trots alla besvär.

2009-06-01 @ 18:24:31
URL: http://nyandning.blogg.se/
Postat av: Anna L Den Kollektiva Luffaren

En puss på skinkan ivf! Den du...;-)Gums...

2009-06-01 @ 20:56:07
Postat av: Sune...the girl

Sv till Anna: Åh fan jag som precis har skitit! ;p haha.. puss

2009-06-01 @ 20:57:40
Postat av: Anna L Den Kollektiva Luffaren

Det eh...skiter jag i..åh jag vet..värdo! hahaha

Men sant ;-)

2009-06-01 @ 21:01:17
Postat av: Sune...the girl

Sv till Anna: what? Vad är sant? Att du skulle skita i att jag har gjort nr 2 strax innan? s

2009-06-01 @ 21:02:36
Postat av: CT

HAHAHA va roligt du skriver!

2009-06-02 @ 21:13:36
URL: http://letshavecoffee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback