Tiden räcker inte till..

..är ju en given rubrik på detta. Tisdagen den 19 januari 2038 tar tiden slut. När klockan i datorerna räknar en sekund över 2038 så kommer allt slå om – och systemet tror plötsligt det är fredagen den 13 december 1901. Så går det när buggen från Milleniumskiftet blev knas. Attans otur. Jag känner en tjej som fyller år den 20 januari, pilutta henne att hon inte får fylla 70 bast!

Men hur många gånger har vi inte hört sånt här? Man minns ju själv nyårsafton 1999 och man trodde att hela skiten skulle krascha, överallt. Men ingenting hände. Jag hoppas ju innerligt att man har hunnit komma på ett sätt att fixa det på 28 år förstås.

Mer kan ni läsa HÄR



Kommentarer
Postat av: NickePicke:)

Halloj!



Artikeln har lite löjesskimmer över sig, men för oss nördar på området så är det en rätt allvarlig grej... Ganska mycket som matas in i ett system handlar om framtiden, t.ex. står det säkert redan i pensoinssystemet att din pension ska börja betalas ut 01-2033:)



Det är, precis som vid 2000, enkelt att se problemet; Ställ fram klockan i ett Unix-system till strax före tidpunkte, och se vad som händer.



I slutet av 90-talet jobbade jag ett par år med att hitta 2000-knasigheter i div. system och rapporterade dem så att de fixades före millenieskiftet. Eftersom några miljoner kollegor i världen gjorde samma sak så uppstod knappt några fel. Bra va'?:)



Ett problem är att man inte så lätt kan ändra datumet i ett banksystem och "se vad som händer". Där blir test och utredningsjobbet väldigt mycket krångligare.



Men, 2038 har även jag just gått i pension, haha!

2009-12-29 @ 17:23:52
Postat av: Sune...the girl

Sv till NickePicke: Tack för en utförlig kommentar! Näe jag förstår att det inte är SÅ lätt att fixa det men hoppas att det på 28 år har kommit NÅT iallafall som gör att det går :) Ja jag är 69 år vid det laget så jag ligger på en sandstrand på Hawaii s

2009-12-29 @ 17:29:52
Postat av: NickePicke:)



Vem vet, kanske vi för en gång skull lärt oss något av historien..:) Eftersom problemet redan finns på bordet så är det nog fixat inom sisådär tio år.



Simma lugnt på Hawaii!!

2009-12-29 @ 17:38:49
Postat av: Sune...the girl

Sv till NickePicke: Kommentera när du var med och gjorde detta då :D..du kan ju bli rik och följa med till Hawaii ju haha

2009-12-29 @ 17:44:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback