Dag 17 - mitt favoritminne

Eftersom det snart är jul så passar det väl bra med ett minne från en julafton.

Jag var fem år, vi firade jul uppe i vår sommarstuga på ett berg, det var jättemycket snö, hur vi kom upp på berget med bil minns jag inte riktigt men jag kan känna stämningen, spänningen och hur gott det doftade med den öppna spisen, från all mat och från alla parfymerade mostrar.

Kvällen kom och det var dags att sätta sig och vänta på tomten. Jag, min syster och en av mina kusiner satt på knä på varsin kudde på golvet och tittade ut genom fönstret, spänningen steg och vi var fnittriga och ögonen var som pingpongbollar när vi såg tomten komma sakta upp för trappan till verandan. Han hade en stor säck på ryggen, han knackade på altandörren och jag öppnade försiktigt och tomten ställde sig innanför och frågade såklart om det fanns några snälla barn. Alla barn svarade lite fnittrigt ja såklart. Jag satte mig på huk igen på kudden och sen läste han upp på paketen. Jag var först ut att få gå fram till tomten, få min julklapp, tog i hand och satte mig igen. Slet upp paketet och fick syn på innehållet. Ett dragspel, ett jättefint och helt gudomligt dragspel. Min morfar spelade dragspel och nu skulle jag få spela med honom, ja det var vad han hade räknat ut för några år senare då tomten bara var en bluff för mig fick jag veta att det var just morfar som hade köpt det till mig och syftet var ju då att jag skulle spela med honom.

Jag fick mycket annat också men just det här dragspelet var speciellt för mig och jag har det i min ägo fortfarande, den ligger i källaren och den kommer jag aldrig göra mig av med.



Kommentarer
Postat av: Anette

Så fint du har berättat, det var som om man

kunde se det framför sig !

Men jag skulle väldigt gärna vilja höra dig

spela en trulledutt för oss, Jingle Bell

skulle passa utmärkt i dessa tider.

Idel träning lär ge resultat så kanske dagen

före julafton ? Skit i grannarna, träna

morgon, middag, kväll. Och kanske även på

nätterna om du inte kan sova. Allt för sina

fans här på bloggen !

2010-12-18 @ 09:42:41
Postat av: Sune...the girl

Sv till Anette: Hahaha det skulle se ut det. Ett minidragspel för barn liksom. Jag kunde spela lite när jag var liten och jag kan spela på gehör men den talangen är nog sen länge borta så flåt men nepp det blir inget sånt haha.



2010-12-18 @ 09:49:10
Postat av: Mohammed

Gud vilket vackert minne!! Som en jul ska vara.

2010-12-18 @ 10:54:04
URL: http://cherinomohammed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback