En hjälpande hand

"Till Majblommans Riksförbund, Sveriges största barnhjälpsorganisation, vänder sig de som inte har råd med det nödvändiga inför jul. Varje år skänker Majblomman dryga 1000 kronor var till så många barn de kan så att de och deras familjer kan köpa sig något de behöver inför julhelgen. Några klappar, en gran, en julskinka."

För det första så är det helt jävla otroligt att det ska behöva vara så här i Sverige och dessutom år 2010.

Det finns i dagsläget över 340 000 barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till. Arbetslöshet och sjukskrivningar kan vara boven i dramat och jag har själv upplevt båda, kan säga så här, tack och LOV att min dotter var så pass gammal och flyttade hemifrån när det hände för annars hade jag varit en av dessa som idag hade mått dåligt för att jag inte hade kunnat ge min dotter en julklapp. Det är sanslöst att det ska vara så här idag.

Många blundar för det, en del tror inte på det och andra tror att det är så jävla lätt att skaffa sig ett jobb i dagens Sverige, det är det inte. Det kan finnas fler än en faktor som gör att man inte kan ta vilka jobb som helst och då menar jag inte att man ingen bil har, arbetshinder är nåt som spelar in hos många, jag är en av dom.

Jag är glad att det finns vettigt folk, medmänniskor som vill hjälpa till när andra har det svårt. Nu är det "bara" 5000 fattiga barn som kommer att få en julklapp men det är i alla fall 5000 stycken fler än om dom inte hade fått nån hjälp. Det har ökat med 50 %  sen 2006, för jävligt om ni frågar mig.

Katrin Zytomierska, den både älskade och hatade kändisen och bloggaren har också agerat och nu växer hon i mina ögon minst sagt. Många anser att hon bara vill göra reklam för sig själv och sitt varumärke men just nu skiter jag i vilket för hon mot många andra har i alla fall gjort nåt åt fattiga barns situtation.





Kommentarer
Postat av: teckningssonja

hon som var igång med blåslampa i höstas om att "jaga bidragsfuskarna" och "tvinga de lata" ut i arbete genom strängare regler med försäkringskassan...



liksom varsegod katrin. Det är barnen som drabbas.

2010-12-20 @ 19:28:52
URL: http://teckningsbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback