Lucia


Ja den här dagen minns man ju som den mest stressande dagen när man gick i skolan. Jag tror att Lucia på tv gick mycket tidigare än den gör idag. Hade den gått kl 7 när jag gick i skolan så hade vi aldrig hunnit med alla bestyren innan vi skulle iväg plus att se det på tv innan. Det måste ha gått kl 6 på den tiden.

Min pappas fru väckte oss alla tre barn strax före, då hade hon gjort frukost och burit upp det i teverummet och tänt adventsljusen. Frukost den här dagen bestod oftast i lussebullar och pepparkakor och vi barn fick juice medan hon sörplade kaffe. Där satt vi fyra med håret på ända och jättenyvakna och tittade på Lucia och hennes tärnor. Lyssnade på sång och verser. Det var en rofylld stund på den kommande stressande dagen.

Pappas fru hade oftast strukit våra lucianattlinnen och brors stjärngossedräkt kvällen innan och hängt upp men ofta kom hon på det lite sent, ja att dräkterna inte passade oss längre vill säga, att leta efter såna dräkter dagen innan Lucia var ju det idiotiska man kunde komma på, oftast fanns det inga kvar. Men en bra dag var allt i sin ordning.
I mellanstadiet åkte min klass runt på ålderdomshem och sjöng, antingen satt dom gamla bara och stirrade på oss eller också sjöng dom med i sånger som var si så där 200 år gamla eller nåt och så gamla var ju inte dom. Efter det fick vi karameller av dom, det var innan någon sa att man aldrig skulle säga ja till karameller som det inte är papper på, hade någon kläckt att man inte skulle ta karameller utan papper på för att dom gamla inte är så bra på att tvätta händerna efter dom har gjort nummer två så hade åtminstone inte jag tagit nån.

På eftermiddagen var det dags att lussa för mormor och morfar och för min pappas frus föräldrar.
Efter att ha haft på sig glitter på huvudet hela dagen som kliade som fan så fick man äntligen ta av sig det. Lucia var över för den här gången.



Kommentarer
Postat av: Isabelle Krämer

Jag minns också allt detta donande med glitter och klänningar. Kändes dock som man fått löss i håret när man skulle sova haha.

2010-12-13 @ 13:11:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback