Blobfish - en fulsöt fisk

"Den märkliga geléklumpen till fisk lever vanligtvis under ett högt tryck djupt, djupt ner i haven.

Det är kanske tur – fisken har sitt utseende emot sig.

Men nu hotas fisken av utrotning.

Forskare varnar för att Psychrolutes marcidus, ”blobfish” på engelska, är på väg att bli utfiskad.

Arten lever utanför Australiens sydöstkust och runt Tasmanien på 600-1200 meter djup – på samma djup som krabbor och humrar.

Den fula fisken följer med när skaldjuren fångas av bottentrålare – men till ingen nytta eftersom den är oätlig."

Mer kan du läsa HÄR

Den här fisken ser ut som nåt ur ett barnprogram när jag var liten fast då var gubbarna gjorda av lera. Jag tycker faktiskt den är riktigt söt måste jag säga men jag skulle också ha en sån ledsen min om dom skulle utrota min släkt.

Bilden är tagen från samma sida

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Hillevi

Naw,den var ju söt ju!

2010-01-27 @ 07:10:53
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback