Vinterkräksjukan - så vet du om du är immun

"De som någon gång drabbats av vinterkräksjukan brukar beskriva sjukdomen som en nära-döden- upplevelse. Från att ha varit fullt frisk blir man på några minuter helt däckad med kräkningar, feber och värk i hela kroppen.

Sjukdomen brukar vara över på några timmar, men skräcken för att drabbas igen lever kvar.

Och faktum är att de som en gång drabbats av vinterkräksjukan får med all sannolikhet sjukdomen igen.

– Ungefär 70 procent av befolkningen är mottagliga för viruset och kan, trots att de haft sjukdomen flera gånger, inte bli immuna. Men de övriga 30 procenten är helt immuna och drabbas aldrig, säger Annika Linde statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet."

 

Läs mer HÄR

 

Va gött! Då är jag en av dom 30 procenten som alltid är immun mot denna skit och kräksjukdom alltså för jag har aldrig haft den. Den räcker gott och väl med min ulcerös kolit som gör sig påmind året om.

 

 


Kommentarer
Postat av: Katja

Grattis! Jag gillar tipset att man INTE ska besöka magsjuka personer ifall man vill undvika kräksjukan hehe.

2010-01-23 @ 16:58:12
URL: http://www.hanky.se/excessive
Postat av: Anonym

nickar Ja, det är smart tänkt!

Jaså? Jag brukar ju hoppa in automatiskt? Jaa, vet ju att du har koll på mig...och gillar det ;-)

Min olika stat.mätare stämmer inte överens?

2010-01-23 @ 19:08:17
Postat av: Hillevi

Nämen! Hoppade inte inte nu heller?! Konstigt...

2010-01-23 @ 19:09:31
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Gealach

Jag borde vara immun, kan inte påminna mig att jag haft eländet. Ett av de första åren då man hörde detta ord hade jag någon lätt släng av magsjuka, men det var så lindrigt att jag knappt kände av det. Kan ju lika gärna ha varit något annat.



2010-01-23 @ 20:35:00
URL: http://gealach.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag blir lite förvirrad. Jag har varit 100% säker på att jag har haft kräksjukan massor med gånger. Men känslan att vilja dö???

Jag kräks si så där 4-6 gånger, sover o sen är jag hungrig o vill ha godis. Zoo ska det va. Ja o blåbärspuré för jag tror på det =) Haha

2010-01-23 @ 22:37:47
URL: http://www.metrobloggen.se/psykfall

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback