Kungen och Silvia valde sitt bröllop på morfars födelsedag

Många gånger från 19 Juni -76 fram tills hans död 2006 fick man höra från morfar att Kungen och Silvia minsann valde deras bröllop just på hans födelsedag. Det var han stolt över och gärna berättade för alla.

Idag skulle han ha fyllt 92 år och varit mäkta stolt över att två kungabröllop ägt rum på just hans födelsedag.
Idag sitter han nog i himlen och känner sig själv kunglig med min mormor på sin vänstra sida och min mamma på andra. Middag vankas så småningom och morfars uppgift är att skala potatisen. Varje dag på sommaren så länge jag kan minnas satt morfar med ryggen mot stenmuren på sommarstället, barfota med en stor kastrull mellan fötterna, putsandes på färskpotatisarna med en matkniv. Ibland hjälpte jag honom men jag fick aldrig in det rätta knycket som mitt proffs till morfar.

Idag skulle han ha suttit klistrad framför teven hela dagen och vi hade fått fira den med honom i hans lägenhet för den här dagen skulle vi nog inte fått ut honom. Hans ögon skulle ha tindrat och återigen känt sig kunglig när prinsessan Victoria och hennes Daniel skulle visa upp sig för hela Sverige.

Detta är din dag morfar, vi tänker mer på dig än något annat.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback