Ett fängelse ska inte bara vara frihetsberövning

Hur tänkte man i norska Halden när dom byggde ett fängelse som göra att fångar vill komma tillbaka för att det lyxigare där än på utsidan?

Ett fängelse ska vara frihetsberövande japp men det ska också verkligen kännas att man sitter i ett fängelse. Har man gjort ett grovt brott ska man må lika mycket skit som människan/människorna dom gjort illa anser jag.

En våldtagen kvinna är förstörd för resten av livet och måste leva med det. Fängelset i Halden är rena hälsohemmet.
Så förbannat jävla fel!

Det är ett rent hån mot alla personer som har drabbats av dom intagna.

"Vårt mål är att de alla ska ha ett meningsfullt liv innanför muren, säger Charlott-Renee Sandvik Clasen, som arbetar som musiklärare, till Time Magazine."

Åt helvete fel är min åsikt. Detta fängelse är inte avskräckande för fem öre. Platt-tv i varje cell?
Jag har inte råd med det och heller inte att gå på gym.

Vad tycker ni andra? Är detta bygge bra eller anus?






Kommentarer
Postat av: Hillevi

Fattar inte riktigt logiken med det bygget, tycker det luktar skunk!

Sv. Jag har svarat.

2010-05-10 @ 13:33:54
URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Michael Gajditza

Ser man till resultatet av fängelsevistelsen så måste man ju säga att det är bra. Bara hälften så många återfall som i Sverige så det tycks fungera bra.

2010-05-10 @ 16:03:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21909
Postat av: Hampus

Det är givetvis anus! Inte fan ska man få semester när man våldtagit en kvinna!

2010-05-10 @ 16:19:12
URL: http://lajjaa.blogg.se/
Postat av: KS

Vet att en del typer, t.ex. a-lagare, hemlösa och sådana gör något småbrott på hösten så att de ska få sitta inne under vintern. Slippa vara ute och frysa. Detta i Sverige. Med norska fängelser blir det nog ännu värre. Så ska det inte vara. Fängelser ska vara avskräckande. Något man INTE vill till.

2010-05-10 @ 16:32:07
Postat av: pezze

ANUSSSSS e det... :(

suck!!

Postat av: Gandhi

Så som jag ser det har du en poäng. Vi borde ägna mer tid att hjälpa de som har det svårt, inte att lyxa till det för som ser till att andra får det svårt!

2010-05-10 @ 21:57:46
Postat av: Frogprincess

Nä, har man gjort fel i samhället eller mot andra människor så ska det SVIDA. Man ska fan inte längta tillbaka när man avtjänat sitt straff!!!

2010-05-11 @ 00:26:55
URL: http://frogprincess2.blogspot.com
Postat av: Jonna

Jag tycker att det är bra.

Fängelse ska vara ett fängelse, inte en fritidsgård. I fängelser får du inte träffa vem som helst, göra vad du vill, äta när du vill (om du nu inte sparar frukostmackan). Fängelser ska inte vara en mörk grotta, du ska inte behöva göra en kudde av småstenar.

Jag tycker inte att cellen såg så jävla lyxig ut. Och jag tror inte att någon jävel kommer längta tillbaka dit heller. Fångarnas tid där ska vara bra, men dom ska också ha tid att tänka över vad dom gjort och ha rätt till behandling om så behövs. Det är min åsikt :)

Kram

2010-05-11 @ 01:17:09
URL: http://daqueen.webblogg.se/
Postat av: Boigirl

Hmmm okej jag ser argumentet att ett fängelse ska vara avskräckande, jag måste fråga tror ni som säger så verkligen att det är möjligt? jag menar bara att det finns väl ingen som begår brott som faktiskt tror att dom kommer åka fast? och titta på dödsstraff som måste betraktas som det hårdaste straffet en stat kan utdela. Så vitt jag vet är det ingen skillnad i en stat som har i förhållande till en stat som inte har det gällande antal mord/capita.

Men okej vad har vi då fängelse till? att få människor att lida? fullkommligt logiskt det också, för ett brottsoffer mår så mycket bättre av att en föröverare mår lite sämre i fängelset. hör ni ironin i mitt tonfall? hur som måste det ses i förhållande till att ha förebyggt lidandet hos ett nytt brottsoffer. Nej bättre fängelser, bättre rehab och mindre återfall är en bra väg att gå.

2010-05-11 @ 09:17:10
Postat av: Peter

Är inte färre brottsoffer den viktigaste strävan för ett samhälle? Om bra fängelser (och då menar jag inte daltande, utan där det finns möjligheter att utvecklas till en individ som inte begår brott) leder till färre återfall i brott - är inte det mycket viktigare än att pöbeln och de som redan råkat ut för brott får hämnd?

2010-05-11 @ 21:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback