Fars dag

Idag är det alla pappors dag, en dag då far ska uppvaktas. Frukost på sängen, fina teckningar från barnen, hemmasnickrade fula bilar med fyrkantiga hjul nån gjort i slöjden.

När jag var liten fick pappa oftast kallingar och slipsar av mig. 1979 var Sune 10 år och hade köpt ett paket alldeles själv.
Sune var förväntansfull, ville att pappan skulle öppna hennes paket först. Medan Sune satt och lyste med ögonen och log öppnar pappan paketet och utbrister:

-Åh vilken fin slips! Men den kommer jag förhoppningsvis inte använda så ofta.

Sunes leende försvann och hon frågade sorgset om han inte tyckte om den varav pappan svarar:

-Jo jag har ju inte en vit slips förut men den använder man på begravningar.

Ja så typiskt mig liksom, men är man 10 år så har man inte en aning om sånt. En annan gång köpte jag då kallingar, jättefina med Y-front och när pappa öppnade och såg vad det var för storlek så skrattade han och frågade om det var någon av dom andra barnen som hade köpt hängslen annars hade kallingarna kanat av. Alldeles för stora kallingar alltså.

Igår fick han då ölkorv och öl, Sune har blivit stor, ja okej äldre också.

Grattis alla pappor!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback