Nova - en klok hund

Jag har länge undrat vad det är med hundar och kvinnor som är gravida eller vad det är med hundar och bebisar? Hur kommer det sig att hundar är beskyddande mot kvinnor som har en bebis i magen. Hur i allsin dar är det som gör att dom vet att dom ska vara beskyddande överhuvudtaget? Kan någon förklara det för mig?  

Man har ju läst flera gånger om hundar som räddar sin husse/matte ur ett brinnande hus, vad är det som gör att dom tänker på att människor måste räddas. Vad är det som gör att dom vet att eld och rök är farligt?

Många frågor och varför undrar jag detta då? Jo jag läste om Golden Retrievern Nova som räddade matte med 9månaders sonen Albin som inte kunde hitta ytterdörren. Nova som var ute öppnade ytterdörren och sprang in för att leda matte rätt till dörren. En hjälteinsats såklart. Det var tjockt med rök för att matte hade lagt skötbordet på spisen och kanske hon råkat komma åt ett reglage eller om det blev kortslutning i spisen just då. 

Heja Nova, ännu en klok hund!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback