Bög och lebb - skällsord i skolorna

Jag blir faktiskt lite chockad över att våra småttingar i skolorna säger ord som bög och lebb som skällsord för jag trodde faktiskt att det gått lite mer framåt för våra barn än så här. Så där sa man när JAG gick i skolan fast man egentligen inte hade en aning om vad det var vi sa för det var inte så vanligt då men nu när det faktiskt är mer öppet, inte lika tabu att prata om trodde jag ju i min enfald att det inte var lika mycket hat mot oss homosar.

Ord som bög, flata och lebb är ord vi homosar själva använder men det beror ju på hur vi säger det. Vi skojar med varandra. Jag och en annan flata kan skriva:"Hörrö du ditt jävla flathelvete" till varandra men då ligger det på samma nivå eftersom vi båda är det.

Var kommer denna negativitet ifrån när det kommer till oss homosexuella från unga? Hemifrån antar jag, ungar tar efter sina föräldrar så varför skulle 9-åringar säga emot då dom bara får höra negativa saker om "bögar och lebbar"? Dom får inte den upplysningen som behövs för att sätta sig emot sina föräldrar.

När jag kom ut för min familj så sa min systers barn nåt i stil med: "Jaha, vad är det med det då?". Då var dom 9 och 11 år. För dom var det ingenting och jag trodde då att det inte var något särskilt med att vara homo och vad jag har sett överallt så provar ungdomar på detta, iallafall tjejerna. Det är inget konstigt idag att tjejer har testat saker och ting med sina kompisar, nyfikna? Javisst men inget tabu. Därför blir jag ju naturligtvis chockad över att det än idag finns skällsord med homoklassade ord i våra skolor.

Men jag vill och hoppas att det med tiden och åldern ska visa sig att dom fått så mycket upplysning att dom ändrar sig och sätter emot sina föräldrar. Låt föräldrarna då få ha sina åsikter men skölj inte över våra barn samma smörja och inte tro att vi inte har samma värde!



Kommentarer
Postat av: Den lilla vänngen heter Märta-Li

Men tjenare snyggiiiing! MVG++ på denna då!!



hånglar upp

2010-10-04 @ 13:37:16
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Den lilla vännen heter Märta-Li

(Fast tyvärr är jag helt straight! Eller inte tyvärr för Jesper då;) )



PÖSS!!

2010-10-04 @ 13:38:14
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Den lilla vännen heter Märta-Li

Var så god så jävla mycket för kommentaren! Hehe ;)

2010-10-04 @ 13:38:35
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Den lilla vännen heter Märta-Li

FAN VA NAJS!!!



samlag

2010-10-04 @ 13:42:29
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Den lilla vännen heter Märta-Li

HAHA! :D

2010-10-04 @ 13:47:52
URL: http://martali.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tror tyvärr att det är som det va när vi va unga att ungar har ingen aning om vad det är. Tror det är lika få föräldrar nu som då som använder de orden hemma. Problemet är nog samma då som nu. Ingen pratar om det. Ingen prata med mig om det när jag va liten. Jag hade säkert inte snackat med Shitpig heller. Jag tror inte att det är för att det är tabu eller konstigt, det är nog så pass "vanligt" att man inte tänker på att prata om det. Lika lite som man pratar om hetrosexuallitet. Jag kan ha fel, men så tror jag att det är. Småkidzen vet inte vad bög o flata är. Precis som inte vi visste när vi va små =)

2010-10-04 @ 14:14:15
URL: http://www.metrobloggen.se/psykfall
Postat av: Karin

Tar nog lång tid att förändra, men jag tror inte det egentligen är så mycket krut i orden när det används bland unga idag heller.

Många av barnen vet inte idag heller vad orden betyder fullt ut.

När man börjar prata och diskutera vad de verkligen tycker om olika sexuella läggningar, så tror jag inte motståndet från förr finns kvar på samma sätt, även om det kanske låter så.

Orden bara hänger med som skällsord, utan riktig innebörd.

Synd att orden ska användas som skällsord, men skönt om de i alla fall inte är så laddade egentligen.

2010-10-04 @ 15:52:14
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: BajsMalins Oseriösa

Bra skrivet där Sune!



sv: Jag gillar den där snubben som inte gillade gorgonzolaost!! Skitkul!

2010-10-04 @ 16:26:00
URL: http://bajsmalins.blogg.se/
Postat av: Plutten

Bra inlägg, skönt o läsa om nån som går i samma tankar.



Jag är själv bisexuell. De flesta tror dock att jag är "flata" när dom kollar på mej. Men icke, bara till 50 procent.



Tillbaka till ditt inlägg, jag har länge funderat över de där skällsorden jag med. Det finns så mycket ord vi använder som svordomar och liknande. Som egentligen betyder något helt annat. Visst, det är inte tabu längre, men det är fortfarande något som inte är rätt när våra ungdomar använder ord som ex. bög när man "skäller" på någon. Usch säger jag!

2010-10-04 @ 20:04:06
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: airaM

Jag kan erkänna, på stående fot, att när jag blir frustrerad så skriker jag "BÖÖÖÖÖG!!!!" rakt ut. Sen skrattar jag. Jag skriker det först för att jag blir förbannad, som ett skällsord, sen börjar jag alltid skratta, för jag älskar det ordet. Det är så jävla gött, det ordet.

Men, ja... Folk använder ju "fitta" som skällsord också. Jag tar inte direkt illa upp för det... Jag vet inte. Jag skulle nog inte bry mej så värst mycket. Tror jag. Men jag vet förstås inte.

2010-10-05 @ 00:47:13
URL: http://metrobloggen.se/somenoppenblogg
Postat av: Jempa

Jag brukar ju använda ordet blatte, men det är inte som skällsord utan det är bara för att jag inte kommer på nåt bättre ord :p det är nog min flickväns fel:p att ungarna i skolan använder bög och lebb som skällsord fattar jag däremot inte, iofs vet jag inte hur små barn du pratar om, men när jag gick i låg och mellanstadiet användes inte såna ord.

2010-10-19 @ 10:53:35
URL: http://rewritable.soclog.se
Postat av: Annieitter och förr

Så jävla bra inlägg! jag satt och läste n liten tjej inlägg häromdagen. hon använde ordet bög som ett skällsord och jag blir då irriterad på denna okunskap. Jag försökte upplysa henne dock men asså när de inte förstår så är det svårt. Flera av mina vänner är bi och homo och jag tar illa upp när någon använder sånna ord det är som om någon kritiserar mina vänner och sånt tåkl inte jag. det är inte okej! Samhället måste börja snacka om sådant här annars kommer sådant här fortsätta. Så länge som det ligger negativite bakom orden kommer det ju finnas negativitet mot kärlek?

2010-11-14 @ 01:02:21
URL: http://raine1988.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback