Plockar bara kantareller

Eftersom jag suger getballe i svampskogen vågar jag inte plocka något annat än kantareller om jag ens vågar det. Jag skulle aldrig i livet våga plocka något jag inte visste var det var. Det finns ju rutinerade svampplockare som verkligen vet vad varje svamp heter. Då är det ju bra.

"Vit flugsvamp innehåller cellskadande gifter, Amatoxiner, som kan orsaka livshotande skador på lever eller njurar." Det var vad en kärnfrisk 50-åring från Göteborg åt en liten bit av och avled. Det var den andra personen som dött av denna förädiska svamp på 2 år.

Tragiskt som sjutton såklart.




Kommentarer
Postat av: Malin

Om man inte bor på Gotland eller Öland så kan plocka alla soppar också, för den soppen som är giftig finns bara på Gotland och Öland :)



Men det finns soppar som smakar väldigt äckligt också så man bör kolla upp vilken slags sopp det är när man kommer hem :)

2010-09-14 @ 00:23:46
Postat av: Frogprincess

Kantareller känns idiotsäkert, men jag plockar oftast ingen svamp alls eftersom inte sambon äter...

2010-09-14 @ 00:33:40
URL: http://frogprincess2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback