Vårdnadshavare om jag dör

Nu har jag ju en dotter som är vuxen med sina 22 år men när hon var liten tänkte jag flera gånger på hur det skulle bli om jag dog. Vem skulle ta hand om min dotter? Eftersom hon inte haft kontakt med sin pappa på alla år så var det uteslutet att han skulle få ta hand om henne. Min syster hade jag i åtanke från första början. God ekonomi, barn i min dotters ålder, en trygg familj och inte problem överhuvudtaget. Men hade staten gått med på det? Det är inte alls säkert det. Mardrömmen var ju då att hon skulle tvingas bo hos sin pappa som hon inte kände ett skvatt. Men det är ju där det brister. Vi får inte välja själva vilka vi vill ha som vårdnadshavare när vi rycks bort, det gör staten över huvudet på dig.

Den här lagen borde nu ändras för barnens bästa. Hade det varit idag som min dotter var liten så hade jag inte tvekat att skriva under min sista önskan, min valda vårdnadshavare. Hade jag däremot inte haft syskon och min dotter var under 5 år så hade det inte alls varit säkert att hon fick bo hos mina föräldrar för då skulle dom anses vara för gamla. Det är ju helt sjukt att man inte ska få bestämma själv till vem man vill "ge" barnet om olyckan skulle vara aktuell.

Ändra lagen nu!



Kommentarer
Postat av: Wiilow [foto tankar känslor]

Hej hjärtat!

Håller med dig.



Men usch , jobbigt inlägg...

Kramar

2010-09-12 @ 14:00:40
URL: http://wiilow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback